وبلاگ دیجی پروژه

پروژه و ترجمه های هوش مصنوعی

وبلاگ دیجی پروژه

پروژه و ترجمه های هوش مصنوعی

وبلاگ دیجی پروژه

دیجی پروژه را در کانال تلگرام دیجی پروژه دنبال نمایید
https://telegram.me/DigiProjects

آخرین نظرات
اکنون دیگر بدون شک باید گفت، هوش مصنوعی در عرصه رایانه و محاسبات، به یک هدف غایی تبدیل شده است و هرچند به نظر هنوز نمی توان ذهن انسان را در تمامیت آن و در فرم الکترونیک شبیه سازی کرد، بزرگترین ذهن های دنیا مشغول ساخت سیستم هایی هستند که توان یادگیری مسائل بسیار پیچیده را تنها با اتکا به قدرت های محاسباتی و شناختی خود دارند. اکنون IBM هوش مصنوعی را یک قدم دیگر به جلو رانده است.

به گزارش «تابناک»، شرکت IBM اکنون ثابت کرده که مدام در حال بهبود و توسعه هوش مصنوعی و تکنولوژی شناختی مبتنی بر محاسبات خود یعنی واتسون - Watson – است؛ تکنولوژی که به نظر در آینده نزدیک، چالش بزرگی برای انسان در تشخیص هوش مصنوعی از هوش ارگانیک ایجاد خواهد کرد.

ربات قادر به تشخیص احساسات IBM و انقلابی دیگر در هوش مصنوعی + ویدئو


قطعا همه ما از میزان ترقی و پیشرفتی که در این حوزه به دست آمده، شگفت زده خواهیم شد. در اوایل دهه 1990 برترین نمونه هوش مصنوعی «دکتر اسبیتسو» ساخت شرکت Creative Labs بود؛ نرم افزاری سنتز گفتار که به عنوان یک روانشناس با کاربران ارتباط برقرار می کرد و به اندازه داشته های خود ـ که اکنون به نظر بسیار اندک می آیند ـ با بیماران فرضی خود صحبت می کرد. هرچند این نرم افزار در زمان خود و بعد از آن به هیچ وجه جدی گرفته نشد، پرتویی از آنچه هوش مصنوعی قادر به انجام آن است، در خود داشت.

اکنون پس از حدود دو دهه، ما با پدیده ای جدید به نام واتسون روبه رو هستیم که پیش از این هم ـ وقتی پنج سال پیش موفق به شکست دو بازیگر بزرگ بازی Jeopardy شد و جایزه یک میلیون دلاری را به نام خود کرد ـ همه را شگفت زده نموده بود.

اما آنچه از آن روز تا کنون بر سر واتسون آمده، خلق یک شگفتی بزرگ دیگر است. از آن زمان چالش بزرگ IBM تر و تازه نگه داشتن هوش مصنوعی خود با اطلاعاتی است که روزانه بالغ بر 2.5 اگزابایت – 2.5 میلیارد گیگابایت – می شود و طبق پیش بینی ها در سال 2020 برابر با 44 زتابایت – بیش از 45 هزار اگزابایت - در روز خواهد بود. منبع عظیم تغذیه برای واتسون و متد Deep Learning آن.

شرکت IBM برای از عهده برآمدن از این حجم اطلاعات، سال گذشته اعلام کرد که موتورهای پردازشی Tesla K80 شرکت NVIDIA را به کار خواهد گرفت. اکنون این GPU ها نقش کلیدی در روند توسعه شناختی واتسون بازی می کنند، به ویژه در تشخیص احساسات و پردازش طبیعی زبان یا Natural Language Processing.

نتیجه این همه چیست؟ اکنون واتسون بسیار و بیش از همیشه شبیه یک انسان شده است؛ به ویژه از وقتی که در بدن یک ربات و به عنوان مغز متفکر آن مورد استفاده قرار گرفته است. این ربات برای اولین بار در کنفرانس تکنولوژی های GPU شرکت NVIDIA رونمایی شد؛ جایی که «راب های» قائم مقام و مدیر ارشد تکنولوژی واتسون مخاطبان را با نمایش های این ربات شگفت زده کرد.

در ویدئویی که در پایان مطلب میبینید، این ربات با مغز متفکر خود به سوالات، دقیقا شبیه یک انسان پاسخ میدهد؛ یعنی نه تنها با استفاده از کلمات بلکه با اضافه کردن چاشنی زبان بدن و حرکات دست و سر. زمانی که از توانایی رقصیدن این ربات پرسیده می شود، واکنش وی، رقص به همراه یکی از مشهورترین آهنگ های دنیاست.

این موضوع نشان دهنده تحول جدیدی در هوش مصنوعی است که اکنون در حال شکل گیری است؛ هم حوزه احساس و هم در حوزه واکنش. هوش مصنوعی IBM اکنون قادر است از لحن سخن گوینده – حتی بدون در اختیار داشتن حسگر برای تحلیل چهره و حالت های وی - احساسات را برداشت کند. این هوش قادر به تشخیص خلق و خو، آهنگ صدا، انعطاف و مانند آن است.

ربات قادر به تشخیص احساسات IBM و انقلابی دیگر در هوش مصنوعی + ویدئو

آن گونه که راب های می گوید، این یک تحول بزرگ در حوزه تکنولوژی شناختی مبتنی بر محاسبات است که می تواند منجر به یک ارتباط طبیعی شود. اینکه از اینجا به بعد این تکنولوژی به چه سمتی می رود، بستگی به طراحان آن دارد. شرکت IBM همچنان در صدد بهبود قابلیت های واتسون است و در آینده احتمالا شاهد پیشرفت های جدید از وی خواهیم بود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی